Minden cégnél vannak rendszerek, folyamatok, és azokat működtető emberek. Míg a multiknál a rendszerek járulnak leginkább hozzá a hatékonysághoz, addig a KKV-knál az emberek határozzák meg a cég eredményességét és hatékonyságát. Ezért szép álom abban hinni, hogy ha hozunk mondjuk egy szuper új vállalatirányítási rendszert, és sok pénz és ellenállás és még több idő alatt bevezetjük, akkor meg lesznek oldva a problémáink, és mindenki, mint egy kisangyal fog dolgozni és jelentősen hatékonyabbak leszünk. Hát, nem így van a valóságban.

A gyakorlatban a vezetőn és a munkatársakon múlik szinte minden. Lehet egy jó vállalatirányítási rendszered, költhetsz rá milliókat, ha az embereid nem töltik rendesen adatokkal, és emiatt nem tudtok valid információkat kinyerni belőle.

Tehát a cég sikerességét az emberek határozzák meg a KKV szektorban, és nem a rendszer. Ezért a legfőbb fejlesztenivaló az ember. Az attitűd, és képességfejlesztésen túl kiemelkedően fontos, hogy az együttműködésüket is fejlesszük. A magányos farkasok kora lejárt, lehetetlen életképes céget fenntartani ezzel a szemlélettel a VUCA világban hosszútávon. Persze azt látom, hogy sok cégben és cégvezetőben még nem történt meg ez az „ébredés”, csak nehogy túl késő legyen… Mert az egy dolog, hogy azok, akik nem VUCA-ready-k milliókat hagynak éves szinten veszni (igen, ennyit jelent, volt olyan cégem, ahol százmilliókat), és nem használják ki az emberi potenciált megfelelően, csak a kizsákmányolást gondolják lehetőségnek, és a rengeteg munkaórát, holott ez egy téves és látszatelképzelés.

Chris Bailey kutatása nagyon érdekes a témában, kimutatta, hogy stabil teljesítményt heti 35 órával lehet tartani. Az ennél több, például 60 órás hetek produktivitása folyamatosan csökken, és már egy hónap után kevesebbet ér, mint a 35 órás heteké, és egyre csökken a hatékonyság. Gondolj bele, hogy hány cégnél vannak hihetetlen mennyiségű túlórák folyamatosan! Nálatok is? Elgondolkodtató ez a nézőpont? Hogy többet dolgoztok, de teljesen fölöslegesen, mert kevésbé vagytok hatékonyak, mintha csak 35 órát dolgoznátok, és lenne életetek a munkán kívül is?

Érdemes megérteni (végre), hogy egy fáradt, kimerült, motiválatlan munkaerő nem fogja hozni azokat az eredményeket, amiket egy kipihent, reziliens, motivált és elkötelezett munkavállaló hozna, aki szereti a munkáját és tud is és akar is együttműködni a többiekkel.

A nagy tévedés tehát, hogy úgy érjük el KKV szektorban a legjobb eredményeket, ha a rendszereken dolgozunk, és rengeteg munkaórát várunk el a munkavállalóktól. A legjobb eredményekhez ugyanis arra van szükség, hogy az embereket fejlesszük, és a hatékonyságukat nem a munkaórákkal, hanem az értelmes folyamatokkal maximalizáljuk.

Ha tetszett a cikkem, kérlek, oszd meg, hogy még több emberhez eljussanak ezek a gondolatok. Köszönöm!

Eredményes napot!

Lili