A teljesítmény értékelés sok vezetőnek okoz fejfájást. Érdemes tisztázni az alapokat, ma ebben segítek nektek.

Első lépés, hogy eldöntsük, minek is akarjuk mi ezt csinálni? Csak le akarunk valamit papírozni, vagy valóban mérni szeretnénk valamit? Egy ösztönző rendszert szeretnénk, ami következetes, méltányos és mindenki számára egyértelmű és áttekinthető?

Második lépés, ha az előbbit eldöntötted, és az utolsó kérdésre IGEN a válaszod:

Milyen konkrét üzleti célt szeretnél megtámogatni a teljesítmény értékeléssel? Hogyan járuljon hozzá az értékelés a vállalati értékek fejlesztéséhez IS? Igen, nem csak a számok fontosak, az értékek is.

Harmadik lépés maga a teljesítmény megállapodás. Ebben tisztáznod kell a fő felelősségeket, a teljesítmény célokat, és azt, hogyan fogjátok ezt mérni. Mindenképpen beszéld át a munkavállalóval még az aláírás előtt, hogy ugyanazt értsétek minden egyes szó alatt. Ne legyenek a megállapodásban töltelékszavak, és megfoghatatlan dolgok, mint a „több” „kevesebb” „jobb” stb. Minél több és mennyivel? Minél kevesebb, és hogyan képzeled ezt el? Minél legyen jobb? Definiáld pontosan, mielőtt belekerül a megállapodásba.

Negyedik lépés. Ez egy ellenőrző lépés, még az előző megbeszélés része, de annyira fontos, hogy külön pontban is írok róla. A munkavállaló tisztában van a vele szemben támasztott elvárásokkal? Biztosan így van? Megkérdezted? Átbeszéltétek, hogy mit vársz el tőle?

Ezt honnan fogod tudni? Nem onnan, hogy a munkavállaló bólogat, és egyetért. Kérdezz vissza! Mondja el ő, hogy látja, és mit gondol arról, amit elmondtál neki. Ha vezetőkről van szó, kicsit kemény, de én be szoktam vetni, de nem azért, mert azt gondolom, hogy gyogyós, és nem érti, hanem mert valóban tudni szeretném, hogy érti-e. Azaz megkérem, hogy mondja vissza nekem, hogy mi ment át neki abból, amit mondtam. Igen, visszamondatom. Elmondom, hogy sokat segítene nekem, ha látnám, hogy amit szerettem volna átadni, azt ugyanúgy értjük, ezért a saját szavaival legyen kedves elmondani, hogy mi ment át.

Miért van erre szükség? Mert rengetegszer előfordul, hogy azt mondja nekem a vezető: „de hát Lili, én már ezerszer elmondtam neki, és mégsem érti.” Erre én csak ennyit szoktam mondani: a kommunikáció az, amit eredményezett. Azaz ha nem azt eredményezte, amit elvársz, akkor neked kell a kommunikációdon változtatni, és erre ez a tudatosítás, azáltal, hogy a megértését elmondja a másik, egy végtelenül egyszerű, de annál hatékonyabb módszer.

Innen megyünk tovább hamarosan, addig is jó gondolkodást!

Oszd meg kérlek, ha elgondolkodtatott, és másnak is jól jönne! Köszönöm!

A fejlődésed szolgálatában,

Lili