A szervezeti változásmenedzsment azokra az ALAPVETŐ kérdésekre koncentrál, melyek a tervezett szervezeti átalakítási folyamathoz valójában szükségesek. Az alapvető szót nem véletlenül emeltem ki. Nem nyomdahiba. Nem elég a felszint kapirgálni, ha szervezeti szint változást szeretnénk. A szervezeti változás célja, hogy a szervezet, vagy szervezeti egység eddigi működése, vagy funkciói megváltozzanak. Ez tervezett és nem tervezett módon is történhet, sajnos az utóbbi sem ritka, és egyszer csak mintha felébrednének a vezetők, és azt kérdeznék, hogy kerültünk mi ide?

 

Na de lássuk azt a két csúnya szót, amit meg kell érteni a fejlesztés előtt. INKREMENTÁLIS változásnak azt hívjuk, mikor a hatékonyság növelése és problémamegoldás érdekében a meglévő rendszereket, folyamatokat és viselkedést a (vezetői) készségek szintjén fejlesszük. Itt csak a szervezet néhány aspektusát érinti a változás, és általában ez a leggyakoribb a KKV szektorban, erre van igény.

TRANSZFORMÁCIÓS változásról pedig akkor beszélünk, mikor alapvető működéseket akarunk megváltoztatni. Felépítést, folyamatokat, eljárásokat, kultúrát. Ilyen transzformációs vagy kultúraváltásokkal én inkább multiknál találkoztam. KKV szektorban viszont pl. az agilis szervezetté alakulás szintén ilyen változás lehet(ne). Ehhez azonban még túl papíralapúak, kontrollmániások és bürokratikusak vagyunk. Ez a jó lenne kategória, de ritkán ez a megrendelő igénye.

Van még egy harmadik típusa a változásoknak, én úgy hívom, hogy „csiszolgatjuk a nagy semmit”. Ilyenkor nincs valódi elköteleződés a menedzsment részéről, elvárások persze általában igen magasak, korlát és akadály rengeteg, de azért „csináljunk mégis valamit, bár nem HISZEM, hogy segíteni fog” hozzáállás tapasztalható. Ezek nem sikeres projektek, de sajnos sok kollégám a bevétel miatt vállal ilyeneket. Én ezt elkurvulásnak hívom, hiszen ha jó szakember, pontosan tudni fogja, hogy nem lesz megfelelő eredmény, és lejáratja a szakmát is, hiszen a megrendelőnek utána az lesz a véleménye, hogy na ez is mekkora nagy bullshit volt. Tudom, kedves kollégák, hogy meg kell élni valamiből, de biztosan ez az út?

Ezeken érdemes mind a megrendelői, mind a fejlesztői oldalon is elgondolkodni szerintem.

Kérlek, oszd meg ezt az írásomat, hogy másokhoz is eljussanak ezek a gondolatok! Köszönöm! 

A fejlődésed szolgálatában,

Lili