Egy KKV-ban, ahol legtöbbször a cégvezető maga a tulajdonos is, és valószínűleg jelentős szerepe van a kiválasztási folyamatokban is, nem lehet kikerülni az ő hatását. Azaz a cég csak annyira lehet sikeres, amennyire ő is képes fejlődni és fejleszteni az embereit. Nagyon sok olyan nagyranőtt (akár 200-400 fős) családi vállalkozással találkozom, ahol nem sikerült a cégvezetőnek megugornia egy szintet, és ezért a cég hanyatlásnak indul, és ezt többnyire már csak akkor veszik észre, amikor a számok is egyértelműen jelzik, hogy gond van.

Valójában a számok már csak az utolsó fázis, sokkal előbb kellene odafigyeni, és tenni azért, hogy ne következzen be a visszaesés. Máshogy kell 3-5 embert, 10-20-at, 100-at stb. vezetni, bár az alap értékek szerintem ugyanazok, de az a vezető, aki nem fejleszti magát, nem tud belenőni ebbe a szerepbe, és előbb-utóbb púp lesz a többiek hátán, és azt kívánják majd az emberei, hogy bárcsak be sem jönne, mert akkor kevesebb kárt okozna.

A jó szakember még messze nem biztos, hogy jó vezető is. Sőt! A legtöbb szakmai vezető az én praxisomban soha nem vett részt korábban vezetőfejlesztésben, azaz nem voltak ez irányú tapasztalatai. Vezetőnek nem születünk, azzá válunk. A vérbeli vezető nem létezik, csak vannak, akik ezt gondolják magukról. Igen, vannak, akiknek könnyebben megy, hogy megtalálja az emberekkel a hangot, és elérje, amit akar, de a VUCA-ban sajnos ez is kevés lesz. Ugyanis az emberek elvárásai is változnak. Egyre nehezebben lehet őket teljesíteni, ha csak ennyi van.

Ha nincs ismeret amögött, hogy kivel mit miért és hogyan lenne jó csinálni. Az már édes kevés, ha azt mondod, hogy tudod, hogy kit kell rugdosni és kit simogatni.

Tehát mi ez a vállalati szentháromság?

A cégvezető, a munkatársak, és a működés.

Mind a három szinten fejlődni és fejleszteni kell. Fentről lefelé érdemes haladni, ugyanis ha a felsővezetés marad olyan, amilyen volt, szét fogja trollkodni pillanatok alatt az elért eredményeket. Azaz a fejlesztés kidobott pénz volt. A működést pedig a fejlesztéshez kell igazítani, és fordítva. Ha a cégműködés, a folyamatok nem támogatják a fejlődést, akkor megint csak kidobott pénz volt az egész. Ezért van az, hogy sokan nem tartják hatékonynak a fejlesztéseket, képzéseket, és valóban igazuk van, mert nem azok ebben a formában. Minimális értékkel bírnak, ahhoz pedig arányaiban drágák. A teljes képet kell látni, és folyamatban gondolkodni ad hoc fejlesztések helyett.

Nálatok is szakmai vezetőkből áll a felsővezetés? Vannak fejlesztések, képzések? Van értelmük?

Ha még nem csináltad végig a „Kiemelkedő siker és teljesítmény 8 pillére” című email sorozatomat, amivel garantáltan el foglak gondolkodtatni, és adok támpontokat, hogyan változtass, akkor iratkozz fel hírlevélre, és küldöm is az anyagot neked! Kattints ide: https://polgarlili.hu/hirlevel-2/

Megosztásnak mindig örülök! Köszönöm!

A fejlődésed szolgálatában:

Lili