Ezt az írásomat az egyik kedvenc podcast-em inspirálta. Papszt Miklós és Markó Tamás Üzleti érték című podcastjét abszolút ajánlom figyelmetekbe. Ami a mostani bejegyzésemet elindította, az konkrétan a „Miért nem tudsz vezetőként motiválni?” rész volt. Hallgassátok meg azt is!

Vezetőktől rengetegszer érkezik az a kérdés, hogyan tudnák motiválni az alkalmazottaikat. A podcast is rávilágít arra, hogy ideális az lenne, ha nem te lennél az beosztottaid pszichológusa, anyja, barátja és egyéb támogató személy, aki nap, mint nap motiválja vagy akár a padlóról összerakja őket.

Motiválni azokat az embereket lehet, akik elkötelezettek, és valóban jól akarják végezni a munkájukat, ehhez a körülmények is adottak, és rendelkeznek pont ezek miatt alapból egy magas szintű önmotivációval.

Mi azonban a valóság? Téves szerepek elmaradó eredményeket hoznak.

Első lépés, hogy a megfelelő embert kell felvenni. Nem azt, aki annak tűnik, mert ügyesen felvételizik, és azt mondja, amit hallani akarsz, hanem azt, akivel egy ideig legalább találtok olyan kapcsolódásokat, hogy amit ő tud nyújtani a cégnek, és ami felé az életében (igen, nem csak a munkájában) haladni akar, ott van kapcsolódás. Ehelyett te sem mondasz igazat, és ő sem, és csodálkoztok később, hogy miért nem működik úgy a közös munka, ahogy terveztétek.

Sokkal jobban járnátok mindketten, ha őszintén elmondanátok, mire számíthat a munkavállaló, és ő is elmondaná például, hogy valójában ez a munka neki most abban segít, hogy befejezze a tanulmányait, utána tovább akar lépni szakmailat, vagy felvállalhatná, hogy 2-3 év múlva gyereket szeretne stb. Mit nyernél vele? Lenne akár pár évre egy elkötelezett és jó munkavállalód.

Ehelyett sok KKV-nál látom, hogy ha csak pár év, az nem is kell, az elvárás, hogy onnan menjen nyugdíjba a munkavállaló. De ez abszolút életképtelen és irreális elvárás még vidéken is. Ezért aztán az van, hogy a munkavállaló tényleg előadja, hogy ez lenne élete fénypontja, hogy ott dolgozzon, te pedig azt, hogy ennél jobb helyet nem is találhatna, és tejben-vajban fog fürödni, karrierje szárnyalni fog, ha hozzátok jön.

És erre a kiindulási alapra akarsz te egy olyan csapatot építeni, aki motivált, lelkes, és viszi előre a cégedet?

Meg kell értened, hogy az embereid a kulcskérdés a céged jövője szempontjából. Kiváló vezetővé kell válnod, aki kiváló emberekkel veszi körül magát. Nehéz ilyen embert találni? Elhiszem. De ha megvan a kapcsolódás, akkor tedd alkalmassá! Adj neki mentort, fejlesztést, támogatást! Fektess bele, akkor is, ha csak 3-5 évet marad. Mert akkor 3 évig lesz egy kiváló embered. Persze a még jobb verzió, hogy karriertervet is készítetek, és 3-4 év múlva előre tud lépni, mert akkor 6-8 évre is megtarthatod!

Ezt a 4 lépést tartsd szem előtt:

  1. 1. Találd meg a megfelelő embert!

  1. 2. Tartsd be az ígéreteidet!

  1. 3. Tedd lehetővé számára, hogy tudjon dolgozni! (Ez nem is annyira egyértelmű egyébként, pedig neked vezetőnek kell biztosítanod a munkakörülményeket.)

  1. 4. Inspiráld a pénzen túl (mert az alap, hogy normális fizetése legyen) olyan jövőképpel, amivel ő is tud azonosulni!

Oszd meg ezt az írásomat legalább 3 emberrel, akinek hasznára válhat! Köszönöm!

Eredményes napot!

Lili