Vezetőként folyamatosan lavíroznod kell a cégérdek és a munkavállaló érdeke között, nem csak most. Döntéseket kell hoznod, ami hol az egyiknek, hol a másiknak kedvez. Ha jól csinálod, akkor elég szépen össze tudod hozni a kettőt. Munkvállalóként pedig folyamatosan lavírozol a saját érdek (jelen esetben az egészséged védelme) valamint az anyagiak, a megélhetés között.

Most azt gondolom, hogy az egyéni érdekek elé kell helyezni a közösség érdekét, azaz jelenleg azt, hogy a vírus terjedését minden eszközzel próbáljuk lassítani. Megúszni nem fogjuk, nagyon sokan el fogják kapni, és túlélni, hiszen a legtöbb felnőttnél ez nem fog nagyobb gondot okozni, mint egy influenza vírus, a gyerekek pedig valamiért úgy tűnik, hogy még könnyebben viselik.

Akkor meg minek ez a pánik? Ha nem lassítjuk a vírus terjedését, akkor az egészségügyi rendszerünk fog összeomolni, azaz nem tudják majd ellátni a hirtelen és gyorsan érkező rengeteg beteget, ami sokkal nagyobb halálozáshoz, több szövődményhez és lassabb gyógyuláshoz fog vezetni, mint vezethetne egy kiegyensúlyozott (azaz belassított) forgatókönyvnél. Ez most a cél, hogy ne legyen túlterhelve az egészségügyi ellátó rendszerünk, hogy az orvosaink, nővérek stb. tudják végezni a munkájukat, és ne kelljen dönteniük aközött, hogy a te anyukádat mentik meg, vagy a másik nagypapát. Igen, most az idősek az igazán veszélyeztetettek. Arra is gondolj, hogy ha most belassítjuk közös erővel a vírus terjedését, akkor ez az időszak, ami most van, jelentősen rövidül. Ellenkező esetben nyugodtan számíthatsz hosszú hónapokra. Van annyi tartalékod, hogy ezt megengedheted magadnak, vagy a cégednek? Mert erre gondolj, amikor elmész a moziba, vagy egy nagy rendezvényre! Erről döntesz, nem arról, hogy elmenj-e! 

Munkám során nem ritkán kell kisebb – nagyobb válságokat kezelnem. Most a higiéniai szabályok betartásán túlmenően beszéljünk arról, te mit tudsz tenni (akkor is, ha nem vagy vezető):

  1. 1. Ne pánikolj!

A pánik egy rendkívül rossz tanácsadó. Tudom, hogy aggódsz, akár szorongsz is, hogy mi lesz, de hidd el, a feszültség tényleg nem fog segíteni, sőt! Egyrészt gyengíti az immunrendszered, amire most nagyon is szükséged van, másrészt felelőtlen döntéseket fogsz hozni, amikkel már rövid távon is több kárt okozol, hosszú távon pedig fatális lehet.

  1. 2. Gondold végig!

Miután lenyugodtál, racionalizálj! Mérd fel az erőforrásaidat, és kalkuláld ki, hogy mi az a minimális szint, ami a működéshez kell. Igen, nagy valószínűséggel nem ez lesz a legerősebb időszak a céged életében, de ezt el kell tudnod most fogadni, és észrevenni, hogy most nem az a cél, hogy rekordokat dönts, hanem az, hogy túlélj!

Ha most magánemberként nézzük ezt, ugyanezt kell tenned! Mid van meg most? Mire van szükséged? Húzd össze egy kicsit a nadrágszíjat, és ne most költs luxus cikkekre, viszont biztosíts magadnak azt, amire tényleg szükséged van.

  1. 3. Hozz meg döntéseket!

Mit fogsz tenni? Milyen szabályokat fogsz betartani és betartatni?

Amiket én mindenképpen javaslok:

  1. 1. Tájékozódj (de ne a bulvár sajtóból), és tájékoztasd az embereidet napi szinten! Az, hogy beszéltek róla, vagy van aktuális hivatalos közlemény, segít megfékezni a pánikot, mert legalább azt tudják, hogy te hogy látod, és nem kell találgatniuk.

  1. 2. Szigorú higiéniás szabályok meghozatala, és azokat be is kell tartatni. Nem könnyű, tudom, főleg Józsi bácsinál, aki eddig sem mosott kezet WC után. Tegyük hozzá, hogy nagyon sok „Józsi bácsi” van, és elnézést kell kérnem a férfiaktól, de ugye tudjuk, hogy miről beszélek… Kézmosáson túl fertőtlenítés. Ha korábban havonta csináltátok, most legyen annyira gyakori, amennyire csak meg tudjátok oldani.

  1. 3. Home office bevezetése. Tudom, ha nem vagy ott, nem úgy megy a munka, legalábbis ezt gondolod. Nekem az a véleményem, hogy aki a munkahelyen jó munkát végez, azzal egy kis technikai illetve tapasztalatbeli hiányosság miatt keletkező döccenő után biztos meg lehet találni a home office-ban is az optimális működést. Azaz nem a helyszíntől függ, hogy jól dolgozik-e, hanem a hozzáállásától, és a motivációjától. Sokan egyébként sokkal jobban dolgoznak home office-ban, mert kevesebb a zavaró tényező, mint pl. egy open office-ban.

A home office-hoz persze biztosítanod kell a feltételeket is. Laptop, feladatkezelő és a munkát segítő programok stb. Én a Trello-t és a Slack-et, ZOOM-ot (jobb, mint a Skype) azonnal telepíteném a helyedben, vagy bármi más feladatkezelőt, amivel követni tudjátok, hogy ki mit csinál éppen, és mivel végzett stb., valamint messenger, whatsapp és viber helyett a Slack egy sokkal értelmesebb verzió, mert hashtag-elhető, és könnyen visszakereshető. ZOOM pedig a kapcsolattartást egyszerűsíti egymással és az ügyfelekkel is. 

Az is biztos, hogy ez csak irodai dolgozóknál lehetséges, egy állattartó vagy gyártó cég nem tud home office-ból állatokat etetni, fejni, vagy gyártani. Itt azt kell kitalálni, amit az előző pontban írtam, hogy mi az a minimum, ami kell pl. ahhoz, hogy ne álljatok le, ne pusztuljanak el az állatok stb. Ahhoz mi kell? Ezt kell legelőször biztosítanod, és úgy, hogy ez stabilan meglegyen, bármi is történjék.

Ha gyártó vagy, nyakadon a határidőkkel, akkor érdemes a késedelmekről, esetleges leállásokról a partnerekkel tárgyalni. Ez egy vis major helyzet, most senki ne legyen rugalmatlan egyik félnél sem, próbáljatok közös megoldásra jutni.

Ugyanez rendezvényeknél, szolgáltatóknál. Ha a járvány miatt nem megtartható a rendezvény, akkor is találjatok olyan megoldást, amiben nem csak a saját, hanem a közös érdekeiteket nézitek. Könnyű azt mondani, hogy de a szerződésünkben ez vagy az van, és verni az asztalt. Ehelyett inkább segítsük egymást!

 

  1. 4. Önreflexió. Minden nap gondold át, hogy mi volt jó, ahogy csináltátok, és mit lehetne másnap jobban! Nagyon fontos, hogy azt is tudatosítsd, ami jól ment! Bár válság van, de a lelki ellenállóképességedre (rezíliencia) most is szükség van, és ha folyamatosan csak a problémára fókuszálsz, és nem értékeled azt, amit már jól megcsináltál, nem tudsz még ebben a helyzetben is töltődni, akkor lemerülsz, gyengül az immunrendszered, és megint jön majd a pánik.

  1. Hogyan tudnád ezt a helyzetet az előnyödre fordítani?

Tanulni mindenből lehet.  Ezek a helyzetek, amik aztán tényleg kimozdítanak a megszokottból, rengeteg lehetőséget is hoznak magukkal. A pánik időszakban ezeket nem fogod látni, legalábbis akkor biztos nem, ha te is pánikolsz. Le kell hozzá egy kicsit lassulnod, megnyugodnod, vagy segítséget kérni valakitől, aki le tud nyugtatni, és segít, hogy lásd az utakat, lehetőségeket. Szólj kérlek, ha segíthetek!

Kitartás, és csodás napot!

Lili

info@polgarlili.hu