Maga a betűszó az amerikai hadseregtől ered. Olyan katonai missziókban használták, mint Irak, Afganisztán, Szomália stb. A különböző helyzetek különböző gondolkodást igényeltek.(Mack, Khare, Kramer, Burgartz 2016.) Az üzleti élet átvette ezt a betűszót, melynek jelentése a következő:

V – volatility – változékonyság

U – uncertainty – bizonytalanság

C – complexity – összetettség

A – ambiguity – kétértelműség/többértelműség

Felgyorsult a világ, egyre összetettebbek, bonyolultabbak, és egyre kevésbé átláthatók, transzparensek az üzleti folyamatok. Egyre több a fekete hattyú, azaz az olyan váratlan esemény, ami nem megjósolható, nem előrejelezhető. (N. N. Taleb 2012) Rengeteg példát találhatunk erre, ha megállunk egy pillanatra. A Facebook és a Google sikere sem volt előre látható, ahogy az sem, hogy a Nokia, Yahoo, Motorola meg egyszer csak eltűnik a piacról, és elveszíti piacvezető pozícióját.

Ezek a jelenségek, a kiszámíthatatlanság és a gyors változások, bizonytalanná teszik a gazdasági környezetet, ezáltal a vezetőket is.

Van egy belső igényünk a biztonságra, kiszámíthatóságra, és ezt nem kapjuk meg ma már, bármennyire próbáljuk hajszolni, elérni. Mi, akik az X generációt képviseljük, úgy nőttünk fel, azt a családi mintát hoztuk, hogy tanuljunk egy szakmát, helyezkedjünk el egy „normális” munkahelyen, ahol 8-4-ig dolgozunk, és ugyanebből a szakmából, sőt, akár még munkahelyről menjünk nyugdíjba. Törekedjünk a biztonságra, a stabilitásra, mert ezek azok az értékek, amik fontosak.

Mi van ehhez képest ma a VUCA-ban?

Gyakori pályamódosítások, folyamatos tanulás és fejlődés szükséges ahhoz, hogy előbbre jussunk. Aki nem fejlődik, az lemarad, nem tud érvényesülni. A rugalmasság lett az egyik legfőbb és legéletképesebb tulajdonság. Az, aki gyorsan tud reagálni a változásokra, azaz rugalmas, az lesz sikeres. Ez egyéni és vállalati szinten is igaz. A rugalmatlanságra egy gyorsan változó világban jó példa az egyik ügyfelem. Jól ment nekik egészen addig, amíg ki nem jött egy új technológia, ami több százmilliós beruházást, és új szakmai tudást kívánt. Fél év alatt villámgyorsan átalakult a piacuk, a megrendelőik jelentős részét elvesztették, mert nem tudtak elég gyorsan átállni erre a technológiára. Sem erőforrásaik, sem szakképzettségük nem volt meg hozzá. Lemaradtak, ami a csőd szélére sodorta a már 20 éve működő 120 fős céget. Sok ilyen történettel találkozhatunk, és a mi cégünk is egyike lehet ezeknek, ha nem válunk VUCA ready-vé, azaz nem tanuljuk meg, hogyan kell vezetni ebben a világban.

Egy letisztult, egyértelműen definiálható, átlátható, (meg)ismert és ezáltal kiszámítható, biztos világból nézve a VUCA egy színes káosz. Az ajtó azonban már nem csak nyitva van, hanem be is zárult mögöttünk, és nincs visszaút. Aki nem lépett be, vagy úgy csinál, mintha ez őt és a cégét nem érintené, az kívül marad, és eltűnik. Aki belépett és alkalmazkodik ehhez a világhoz az önismeret- és attitűd- fejlesztés által, sikeres VUCA – ready vezetővé válhat.

Te is VUCA-ready vezető akarsz lenni? Első lépés: iratkozz fel a hírlevelemre, és lájkold a Facebook oldalam!